Πώς μπορεί ο Μαραθώνας να γίνει μία “έξυπνη πόλη”! (Β’ μέρος)

Με γνώμονα την επίλυση μέρους των προβλημάτων της καθημερινότητας και προκειμένου να γίνει το πρώτο βήμα για να κάνουμε τον Δήμο Μαραθώνα μια έξυπνη πόλη, θα δημιουργηθεί μια εφαρμογή (application) για κινητά τηλέφωνα τύπου smartphone. Κύριος σκοπός αυτής της εφαρμογής είναι η άμεση επικοινωνία των πολιτών με τον Δήμο για την αναγγελία προβλημάτων που θα πρέπει να επιλυθούν από τον Δήμο. Η εφαρμογή θα τρέχει στα δυο πιο δημοφιλή λειτουργικά συστήματα για κινητά iOS και Android καλύπτοντας περίπου το 98% των χρηστών έξυπνων συσκευών.

Του Αργύρη Αλεξανδρή

Βασική προϋπόθεση για να τρέξει αυτή η ενέργεια είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός του Δήμου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνει μια καταγραφή όλων των βάσεων δεδομένων του Δήμου.  Θα ακολουθήσει η ανάλυση αυτών των δεδομένων προκειμένου να αντλήσουμε όλες τις πληροφορίες τις οποίες θα χρειαστούμε για την χρήση της εφαρμογής, με παράλληλη κατάρτιση του δημοτικού προσωπικού στη χρήση αυτής της τεχνολογίας. 


Μέσα από την εφαρμογή, ο πολίτης θα μπορεί να συναλλάσσεται με τον Δήμο πιο άμεσα και να ενημερώνει τον Δήμο για συγκεκριμένα προβλήματα της καθημερινότητας τα οποία τον απασχολούν καθώς θα του δίνονται οι παρακάτω δυνατότητες:

  • Να ζητάει την αποστολή εγγράφων ηλεκτρονικά. Αυτή η ενέργεια θα ισχύει για έγγραφα που δεν χρήζουν ταυτοπροσωπίας ή παρουσίας του πολίτη στον Δήμο (ψηφιακά πιστοποιητικά).
  • Να υποβάλει αίτημα επιδιόρθωσης οδοστρώματος. Ο πολίτης συμπληρώνει μέσω της εφαρμογής μια φόρμα όπου δίνει, σύντομη περιγραφή του προβλήματος (επισυνάπτοντας προαιρετικά και μία φωτογραφία από το σημείο), την οδό και τον αριθμό, (ενναλακτικά μπορεί να αποστείλει τις συντεταγμένες) του σημείου που βρίσκεται η λακκούβα. Αυτόματα θα ανοίγει ένα αίτημα με έναν μοναδικό σειριακό αριθμό και θα ενημερώνεται το αρμόδιο τεχνικό τμήμα του Δήμου το οποίο θα φροντίζει για την επιδιόρθωση του προβλήματος. Ο πολίτης θα ενημερώνεται ότι το αίτημά του είναι σε επεξεργασία και θα κλείνει μόνο όταν αποκαθίσταται η βλάβη.
  • Να ενημερώνει για καμένη λάμπα στο δίκτυο οδοφωτισμού. Ακολουθώντας την προαναφερθείσα διαδικασία ο πολίτης θα ανοίγει σχετικό αίτημα στην αρμόδια υπηρεσία του Δήμου και το αίτημα θα παραμένει ανοιχτό μέχρι την ολοκλήρωση της αποκατάστασης της βλάβης. Να σημειώσουμε ότι επί του παρόντος, έχουν αλλαχτεί περί τις 5.000 λάμπες LED από το σύνολο των 15.000 του Δήμου και έχουν ήδη παραλειφθεί ακόμα 5.000 λάμπες οι οποίες σταδιακά θα αντικαταστήσουν όσες λάμπες παλαιάς τεχνολογίας χαλάνε. Στόχος μας, η αντικατάσταση του συνόλου των λαμπτήρων σε όλο τον Δήμο, προκειμένου να εξοικονομηθεί 68% ηλεκτρική ενέργεια.
  • Να ενημερώνει τον Δήμο για κλάδεμα δέντρων και την περισυλλογή των κλαδιών. Κατά την περισυλλογή των κλαδιών, ο πολίτης θα μπορεί να εξοφλεί μέσω POS το ποσό που μέχρι σήμερα καταβάλει ως παράβολο. Επίσης ο πολίτης θα είναι σε θέση να ενημερώνει για την κοπή αυτοφυών χόρτων σε δημόσιους χώρους.
  • Να ενημερώνει την Δημοτική Αστυνομία για έλεγχο στην Λαϊκή αγορά ή για έλεγχο σε σταθμευμένα οχήματα.
  • Να ενημερώνεται για εθελοντικές δράσεις. Ενεργοποίηση του εθελοντισμού. Οι ενδιαφερόμενοι πολίτες θα μπορούν να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους να συμμετέχουν σε εθελοντικές δράσεις (για την πολιτική προστασία, για καθαρισμό ακτών, για περίθαλψη σε συμβάν εκτάκτου ανάγκης, για εργασίες στις πληγείσες περιοχές του Ματιού και του Βουτζά κτλ.). Έτσι θα δημιουργηθεί μια βάση δεδομένων με τα στοιχεία εθελοντών πολιτών την οποία θα μπορεί να αξιοποιήσει ο Δήμος ανά πάσα στιγμή προς όφελος της περιοχής μας.
  • Να ενημερώνεται για τις ανάγκες του δημοτικού παντοπωλείου και του δημοτικού φαρμακείου. Διασύνδεση με το δημοτικό φαρμακείο και το δημοτικό παντοπωλείο. Στόχος είναι να υπάρξει μια σύνδεση των αναγκών αλλά και των προσφορών σε αγαθά από πολίτες που θα ήθελαν να προσφέρουν είτε φάρμακα, είτε τρόφιμα.
  • Να υποδεικνύουν κοινόχρηστους χώρους που χρήζουν συντήρησης. Θα δίνεται η δυνατότητα στους πολίτες να αναφέρουν τυχόν προβλήματα συντήρησης σε παιδικές χαρές, πλατείες και χώρους άθληση. Το αίτημα θα μεταφέρεται στην αρμόδια υπηρεσία του δήμου και θα παραμένει ανοιχτό μέχρι να ολοκληρωθεί.
  • Να αναφέρουν προβλήματα του δικτύου ύδρευσης. Θα υπάρχει η δυνατότητα για αναφορά προβλημάτων ύδρευσης, βουλωμένο φρεάτιο όμβριων και διαρροή αγωγού ύδρευσης.
  • Να υποβάλουν γενικά αιτήματα. Θα μπορεί να αποστέλλει γενικότερα κάποιο αίτημα για το οποίο αιτείται να εξυπηρετηθεί. Το αίτημα θα εξετάζεται από αρμόδια επιτροπή και θα παραπέμπεται στον αρμόδιο αντιδήμαρχο, θα ακολουθεί ενημέρωση του πολίτη για την έκβαση του αιτήματός του, με τελικό αποτέλεσμα την καλύτερη εξυπηρέτησή του.
  • Να συμμετέχει ενεργά στη λήψη αποφάσεων. Ένα άλλο σημαντικό χαρακτηριστικό θα είναι οι προτάσεις για θέματα που θα καταθέτουν πολίτες σε ειδική υποκατηγορία για θέματα που θα μπορούν να συζητήσουν τα τοπικά συμβούλια σε διαβούλευση με τους κατοίκους.

Όλα τα αιτήματα που θα καταγράφονται, θα αποτελούν ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια του Δήμου. Θα υπάρχει στατιστική εικόνα για την επίλυση των προβλημάτων, και παράλληλα ο Δήμος θα μπορεί να προϋπολογίσει δαπάνες ακριβέστερα και εν τέλει να αξιοποιήσει καλύτερα το ανθρώπινο δυναμικό του. Σημειώνεται ότι σκοπός μας είναι το σύστημα καταγραφής και η διαχείριση των θεμάτων της καθημερινότητας του Δήμου να γίνεται μόνο ψηφιακά. Αυτό σημαίνει ότι και τα αιτήματα των πολιτών που υποβάλλονται με φυσική τους παρουσία στο Δημαρχείο, θα καταγράφονται ηλεκτρονικά και θα μπαίνουν στην ίδια λίστα με τα αιτήματα τα οποία θα έχουν γίνει μέσω της εφαρμογής. Έτσι, δεν θα υπάρχουν διπλοεγγραφές αιτημάτων και οι υπηρεσίες του Δήμου θα μπορούν να εργασθούν αποτελεσματικά.

Οι ενέργειες για την ανάπτυξη αυτής της εφαρμογής θα ξεκινήσουν με την ανάληψη της διοίκησης του Δήμου από την «Πορεία Πράξης». Λόγω της προσωπικής σχέσης του Στέργιου Τσίρκα με τον δήμαρχου Τρικκαίων κο. Παπαστεργίου, η αντίστοιχη εφαρμογή που έχουν στον Δήμο Τρικαίων θα αποτελέσει την βάση της εφαρμογής του Δήμου Μαραθώνα. Μέσω αυτής και συνδυάζοντας κάποια στοιχεία που έχει παρόμοια εφαρμογή του Δήμου Αλίμου, θα λύσουμε τα βασικά προβλήματα της καθημερινότητας και θα συνδέσουμε όλους τους τομείς που αναδεικνύουν μια έξυπνη πόλη.

Τα σχέδια μας για μια έξυπνη πόλη ωστόσο, δεν σταματάνε στην εφαρμογή Marathon App.

Σχετικά με την έξυπνη κινητικότητα, και όπως έχει ήδη ανακοινωθεί από το πρόγραμμα της Πορείας Πράξης, είναι στις προθέσεις μας, η δημιουργία Τοπικής συγκοινωνίας του Δήμου με φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα που θα βοηθήσουν τις μετακινήσεις των πολιτών εντός του δήμου. Η τοπική συγκοινωνία μπορεί να ενταχθεί στο πλαίσιο της έξυπνης κινητικότητας και να εφαρμοσθεί η τηλεματική, ένα πρόγραμμα δηλαδή που θα ενημερώνει τους πολίτες που περιμένουν στην στάση, σε πόση ώρα θα έρθει το επόμενο λεωφορείο.

Σε ότι αφορά την έξυπνη διακυβέρνηση είναι προτεραιότητα μας να μπορούν οι πολίτες σε πραγματικό χρόνο να παρακολουθούν τα έξοδα του Δήμου, πριν ακόμα αυτά αναρτηθούν στην Διαύγεια. Επίσης μέσω διαδικτύου, θα μεταδίδεται σε ζωντανή σύνδεση κάθε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Στα πλαίσια δράσεων για το Έξυπνο Περιβάλλον, η Πορεία Πράξης σχεδιάζει να εισάγει σένσορες (ειδικούς αισθητήρες) στους κάδους απορριμμάτων, οι οποίοι θα ενημερώνουν το κεντρικό σύστημα του δήμου  για το πότε ένας κάδος γεμίζει. Τα στατιστικά στοιχεία που θα μαζέψουμε στον Δήμο σταδιακά, θα μας βοηθήσουν να αναπροσαρμόσουμε τα δρομολόγια των απορριμματοφόρων, γεγονός που εν τέλει θα μειώσει τα έξοδα κίνησης τους με συνέπεια την ελάφρυνση των πολιτών στα δημοτικά τους τέλη.

Μέλημα μας για το έξυπνο περιβάλλον είναι επίσης:

  • Η χαρτογράφηση του δικτύου σωληνώσεων ύδρευσης καθώς και του δικτύου ηλεκτροφωτισμού μέσω συγκεκριμένου χρηματοδοτούμενου προγράμματος (έχει εφαρμοστεί ήδη με επιτυχία στον Δήμο Κοζάνης).
  • Η δημιουργία πλατφόρμας καταγραφής κατανάλωσης ηλεκτρονικής ενέργειας του Δήμου Μαραθώνα για όλες τις κτιριακές υποδομές του Δήμου.
  • Η ένταξη του Δήμου σε προγράμματα ανανεώσιμης ενέργειας (φωτοβολταϊκά, ανεμογεννήτριες) τα οποία θα τοποθετηθούν σε δημοτικά κτίρια και σε οικόπεδα που ανήκουν στο Δημόσιο.
  • Η ενεργειακή αναβάθμιση των δημοτικών κτιριακών υποδομών μέσω συγκεκριμένων χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων

Οι δυνατότητες των εφαρμογών που υπάρχουν σε μια έξυπνη πόλη είναι πραγματικά απεριόριστες και η μετάβαση της πόλης μας στην ψηφιακή πραγματικότητα είναι μονόδρομος. Στην Πορεία Πράξης, οραματιζόμαστε έναν έξυπνα συνδεδεμένο Δήμο όπου οι καινοτόμες τεχνολογίες θα βοηθήσουν στην αναβάθμιση των υπηρεσιών που προσφέρει ο Δήμος και θα βελτιώνουν την καθημερινότητα του πολίτη.